• 11/07/2013

Consortium 'Via Brugge' gunt Grontmij studieopdracht nieuwe A11-snelweg

Ingenieursbureau Grontmij mag volledige studieopdracht uitvoeren voor nieuwe A11 tussen Brugge en Knokke-Heist, momenteel het grootste DBFM-project voor wegenis in Vlaanderen. Schitterende referentie!

Trefwoorden: #A11, #Aclagro, #Aswebo, #De nul, #DG Infra, #Franki, #grondmij, #malcorps, #Van Laere, #via brugge

Lees verder

Nieuws

( Foto: Grontmij )

ENGINEERINGNET.BE – Grontmij mag een schitterende referentie aan zijn palmares toevoegen. Het consortium Via Brugge heeft aan het in België 800 man sterke ingenieursbureau namelijk de studieopdracht toegewezen voor de nieuwe A11 tussen Brugge en Knokke-Heist.

Het A11-project staat te boek als één van de zes ‘missing links’ in het Vlaamse wegennet. Het is daarenboven op dit ogenblik het grootste DBFM-project - Design, Build, Finance and Maintain - voor wegenis in Vlaanderen.

Grontmij mag van het consortium Via Brugge - bestaande uit Jan De Nul, Algemene Aannemingen Van Laere, Aswebo, Aclagro, Franki Construct en DG Infra+ - zowat alles doen wat met ontwerp- en studiewerk te maken heeft: ontwerp van autosnelweg en onderliggende wegenis, rioleringsontwerp, kunstwerken, geotechniek, mobiliteit & verkeer, milieu-aspecten, vergunningen.

'Voor deze opdracht zullen we twee jaar lang 35 voltijdse medewerkers inschakelen', laat het bureau weten. Het architecturaal concept is gemaakt door Zwarts & Jansma (kunstwerken) en door Bureau Bas Smets (landschap). De financiële omvang van het contract werd niet vrijgegeven.

Country Managing Director Erwin Malcorps: “Wij nemen als bureau een cruciale positie in bij de ontwikkeling van belangrijke verkeersassen in België. We beschikken over een erg ruime expertise in omvangrijke PPS-projecten (Publiek-Private Samenwerking)."

Eerder tekende het bureau al voor de noord-zuidverbinding in de Kempen en de vervollediging van de zuidelijke tak van de R4 in Merelbeke. Beide zijn momenteel in bouwfase. Ook de opmaak van het ontwerp voor de ‘Oosterweelverbinding Rechteroever’ in Antwerpen werd door Grontmij verzorgd.

De Vlaamse Overheid kiest bij het A11-project voor een integrale aanpak. Zowel verkeerskundige als ecologische, landschappelijke en ruimtelijke aspecten worden naar verluidt meegenomen bij de uitwerking van de hoofdweg.

Deze integrale aanpak impliceert onder meer het voorzien van de nodige milderende maatregelen voor het milieu, de landschappelijke inpassing van de hoofdweg, kwalitatieve oplossingen voor kruisingen en aanpassingen aan het onderliggend wegennet. Een volledig nieuw fietspadennetwerk zal zorgen voor veilig fietsverkeer van en naar de haven en tussen de polderdorpen.


(Bert Belmans)

OP DE FOTO
Erwin Malcorps, Country Managing Director Grontmij Belgium, en Jo Roelants, Gevolmachtigde THV Via Brugge.

ACHTERGROND
De A11 is een nieuwe autosnelweg met 2x2 rijstroken tussen de N31 (Blauwe Toren) in Brugge en de N49 in Knokke-Heist. Het traject beslaat 12 km. Inclusief alle onderliggende wegen en fietspaden zal er in totaal 55 km nieuwe weginfrastructuur aangelegd worden. De nieuwe autosnelweg zorgt voor een betere verbinding tussen de haven van Zeebrugge en het hinterland.

De A11 sluit via drie knooppunten aan op het onderliggende wegennet. In het zuidwesten zal de A11 via een verkeerswisselaar aangesloten worden op de N31 (richting Brugge en Zeebrugge). In het noordoosten zal met een aansluiting op de Natiënlaan en de bouw van een nieuwe verkeerswisselaar de toegang tot de Zeebrugse haven vanaf de N49 verbeterd worden. Ongeveer in de helft van het traject zal een aansluitingscomplex gerealiseerd worden om het oostelijke deel van de haven te ontsluiten. Over het Boudewijnkanaal wordt op de A11 een nieuwe dubbele beweegbare brug voorzien die de toegang voor zeeschepen naar de achterhaven garandeert.